Translate

Τρίτη 6 Νοεμβρίου 2012

Υπήρξε ή δεν υπήρξε κρυφό σχολείο / ασαφής ο ρόλος της εκκλησίας;

Δημήτρης Σταθακόπουλος 
Πιστεύω ότι η όλη συζήτηση εδράζεται επί λάθους βάσεως.
Για να διαπραγματευτείς ένα ιστορικό θέμα πρέπει να διακρίνεις την χρονική περίοδο που σ’ ενδιαφέρει , καθώς και τον τόπο και κυρίως να μην κάνεις ιστορικούς αναχρονισμούς, δηλαδή να αναγάγεις γεγονότα του τότε στο σήμερα και κυρίως να μην τα κρίνεις με την ασφάλεια της γνώσης που σου δίνει η ιστορική καταγραφή του παρελθόντος ή η ιδεολογία σου, διότι τότε χάνεται ο αυθορμητισμός , δεν μπορείς να ταυτιστείς αγνά με το γεγονός (μπαίνοντας σε μια μηχανή του χρόνου ) , σαν να ήσουν μέρος του και κρίνοντας υποκειμενικά , είτε ωραιοποιείς, είτε απορρίπτεις γεγονότα οδηγούμενος σε λάθος ή κατευθυνόμενα ιδεολογικά συμπεράσματα.
Για να μιλήσει κάποιος εν προκειμένω για την οθωμανική περίοδο, πρέπει αρχικά να οριοθετήσει το χρονικό διάστημα που τον ενδιαφέρει από το έτος 1280 έως το 1920 περίπου, δηλ. κάπου 700 χρόνια και να έχει πρόσβαση στις πηγές !!! Μετά να οριοθετήσει τον τόπο , δηλ. Ανατολή ή Βαλκάνια και στην συνέχεια να δει ποιος σουλτάνος διοικούσε στο διάστημα που τον ενδιαφέρει και ποιος τοπάρχης ειδικά στην περιοχή που θέλει να ερευνήσει και αυτό γιατί η 700χρονη οθωμανική αυτοκρατορία δεν είναι μια ενιαία περίοδος , έχει τεράστιες διαφοροποιήσεις ακμής και παρακμής και κυρίως διοικητικές διαφορές.
Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι η γνώση των δομών του Οθωμανικού ( οσμανικού ) κράτους. Ο μόνος που έχει γράψει 2τομο έργο ( + 1 τόμο σε πανεπιστημιακές σημειώσεις ) στην Ελλάδα με θέμα: « Οι δομές του οσμανικού κράτους» ( *εκδ. Αρσενίδης ) ήταν ο καθηγ. Νεοκλής Σαρρής ( που γνωρίζε τα τούρκικα σαν μητρική γλώσσα).
Το εκπαιδευτικό σύστημα των Οσμανλίδων, ποικίλει ανά αιώνα ( σχεδόν ) και ανά σουλτάνο. Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα χωρίζοντας σε μουσουλμανικά, χριστιανικά ( ορθόδοξα, καθολικά, αρμένικα ) και εβραϊκά και ανήκαν καθ’ ολοκληρίαν στις αντίστοιχες εκκλησιαστικές τους Αρχές οι οποίες τα επόπτευαν. Είχαν ιδρυματική ( βακουφική ) , ιδιωτική μορφή και συντηρούντο από ίδια κεφάλαια, τα οποία εάν δεν είχαν , έκλειναν . Οι δάσκαλοι μάθαιναν ιερατικά κυρίως γράμματα στους σπουδαστές και πληρώνονταν από αυτούς. Δεν υπήρχε δημόσιο ενιαίο, ούτε υποχρεωτικό πρόγραμμα σπουδών, ούτε η μαθητεία σ’ αυτά ήταν υποχρεωτική για τους μαθητές , με αποτέλεσμα να φοιτά σ΄ αυτά το πολύ το 10% του νεανικού πληθυσμού. Το υπόλοιπο 90% του πληθυσμού ήταν αναλφάβητο! Σημειωτέον ότι ο Θεόφιλος Κορυδαλλεύς, σε όλη την καθηγητική 40χρονη πορεία του « έβγαλε» μόνον ελάχιστους μαθητές/ αποφοίτους στην Μεγ. του Γένους Σχολή.
Η παιδεία ( εκπαίδευση ) ήταν προνόμιο και όχι δικαίωμα. Αυτό σημαίνει ότι όποτε ήθελε ο εκάστοτε σουλτάνος , ή τοπάρχης αφαιρούσε το προνόμιο της εκπαίδευσης ( παιδείας ) και όποτε ήθελε το επανέφερε. Αυτό δημιουργούσε πλέον των άλλων και μια ασυνέχεια στην εκπαίδευση και ο μαθητής τα παρατούσε.
Συχνά όμως, σε περιοχές που είχαν το προνόμιο και τα οικονομικά μέσα να πληρώνουν δάσκαλο και να συντηρούν ένα οίκημα – σχολείο με μια βιβλιοθήκη (συνήθως κληροδότημα ) τούτο τους αφαιρείτο και τα παιδιά ( μαθητές ) αναγκαζόντουσαν να βλέπουν το δάσκαλό τους « στα κρυφά » και μάλιστα σε όποιο «μυστικό/ κρυφό» χώρο μπορούσαν . Αυτό συνέβαινε γιατί παραβίαζαν διοικητική εντολή και εάν ανακαλύπτονταν θα είχαν βαριές συνέπειες. Ο δάσκαλος ίσως και σε θάνατο.
Απ’ αυτές λοιπόν τις περιπτώσεις, που δεν ήταν λίγες , ούτε σπάνιες , προέκυψε το θέμα, – για άλλους μύθος -, του «κρυφού σχολειού».
Επομένως υπήρχε σχολείο στην οθωμανική περίοδο, αλλά ήταν «ιδιωτικό» αυτοσυντηρούμενο και όχι υποχρεωτικό, με συνέπεια τα σχολεία να είναι λίγα.
Η παιδεία ήταν προνόμιο και όχι δικαίωμα, τα δε παιδιά είναι ζήτημα εάν έφταναν την 3η δημοτικού (όπως θα λέγαμε σήμερα ) , συνεπικουρουμένου του γεγονότος των μεγάλων αποστάσεων που έπρεπε ενδεχομένως να διανύουν, με συνέπεια πάνω από το 90% του συνολικού πληθυσμού της αυτοκρατορίας να είναι αναλφάβητο, έχοντας μόνον κοινωνική εκπαίδευση, ή τεχνική, ή καλλιτεχνική , ή μουσική ( βλ. Δημ. Σταθακόπουλου, η συμβολή των ρωμιών στη μουσική της αυλής του σουλτάνου – Πάντειο πανεπ. 2009 ), αφού συν τοις άλλοις τις περισσότερες φορές το προνόμιο λειτουργίας τους, το αφαιρούσαν .
Εν κατακλείδι, οι όψιμοι αρνητές ας ξαναδούν τις πηγές και να προσέξουν ιδιαιτέρως, τον χρόνο , τον τόπο, τον σουλτάνο και τον τοπάρχη που τους ενδιαφέρει πριν οδηγηθούν σε λάθος στρογγυλεμένα απορριπτικά συμπεράσματα. Ναι μεν παιδεία, αλλά …..!!!
Ο Αναστάσιος Ν. Γούδας, «διδάκτωρ της ιατρικής, ιππότης
του τάγματος του αγίου Στανισλάου, μέλος διαφόρων επιστημονικών και φιλανθρωπικών εταιριών
», στον β’ τόμο του περίφημου έργου του «Βίοι παράλληλοι των επί της Αναγεννήσεως της Ελλάδος διαπρεψάντων ανδρών», όπου πραγματεύεται περί «Παιδείας» (εν Αθήναις 1870, σελ. κε’ κ.εξ.) γράφει:

«Σμικρόν κατά σμικρόν η διδασκαλία μετεφέρθη από των σκητών και των σπηλαίων εις τους νάρθηκας των εκκλησιών, ένθα και σήμερον έτι διδάσκουσιν εν τισι των υπό την Τουρκία ελληνικών χωρών. Τα δημόσια σχολεία τότε ήσαν παντελώς κατηργημένα· μόνον εν τοις Πατριαρχείοις της Κωνσταντινουπόλεως και εν αποκέντρω τινί πόλει διετηρήθησαν, ως λέγεται, ατελείς τινες σχολαί· ανώτερα δε εκπαιδευτήρια δεν εδύναντο να συστηθώσι, λέγει ο Γιακωβάκης Ρίζος Νερουλός «ειμή υπό τον τίτλον επανορθωτικά καταστήματα MAISON DE CORRECTION». Ούτω δε μόλις εδυνήθησαν οι άνδρες εκείνοι να διατηρήσωσιν εν τη Ανατολή άσβεστον τον λύχνον της παιδείας… «Παναγιώτης δε ο Νικούσης και ο
διάδοχος αυτού Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος, λέγει Γιακωβάκης Ρίζος ο Νερουλός, κατώρθουν να λαμβάνωσιν άδειαν συστάσεως σχολείων εις διαφόρους πόλεις της τε Ευρωπαϊκής Τουρκίας και της Μικράς Ασίας και απεστόμουν τους κατά τόπους διοικητάς Τούρκους οτέ μεν δια δώρων, οτέ δε δια της ισχύος των παρά τοις υπουργοίς του Σουλτάνου». Αλλά σχολεία διατηρούμενα μόλις δια δωροδοκίαςκαι δια της εμπνεύσεως φόβου, δεν ήτο δυνατόν να παρέξωσιν εις το έθνος και μεγάλους άνδρας·άπορον μάλιστα είναι πως εμορφώθησαν και τινες, ικανοί να διδάσκωσι τα καλά γραμματικά, και να διατηρώσιν ούτως άσβεστον τουλάχιστον την λυχνίαν της παιδείας
».



Αδ.Κοραής 1801, «Σάλπισμα Πολεμιστήριον» σελ. 15.
Μία ενδιαφέρουσα έρευνα στα πλαίσια της δρ διατριβής του έκανε ο κ.Ευαγγ. Τσιανάκας στο Τμήμα φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής σχολής του ΑΠΘ αναφορικά με τα οθωμανικά ( μουσουλμανικά ) σχολεία της Πελοποννήσου από τα τέλη του 17ου αι. μέχρι τις αρχές του 19ου, η δε έρευνά του βασίστηκε σε οθωμανικές πηγές και στις ταξιδιωτικές περιγραφές του Τούρκου περιηγητή Evliya Çelebi (1611-1681), ο οποίος περιηγήθηκε τον Μοριά το έτος 1667, περιγράφοντας λεπτομερώς τους τόπους που επισκέφτηκε., ενώ όπως αναφέρει ο κ. Τσιανάκας, έχει εξακριβωθεί (Δημητριάδης, 1973) ότι πολλές φορές οι πληροφορίες που μας παρέχει είναι ανακριβείς ή χαρακτηρίζονται από υπερβολή, ιδιαίτερα όταν γίνεται αναφορά σε αριθμητικά δεδομένα. Στις ταξιδιωτικές περιγραφές των Ευρωπαίων υπάρχουν επίσης κάποιες αναφορές, οι οποίες, ωστόσο, δεν θεωρούνται από μόνες τους αξιόλογες. Για την απόκτηση των σχετικών πληροφοριών καταλληλότερες πηγές θεωρούνται οι οθωμανικές αρχειακές πηγές, οι οποίες μερικές φορές αναφέρονται στην ανέγερση ή την ανακαίνιση  ενός μουσουλμανικού σχολείου ή στην τοποθέτηση ενός δασκάλου (müderris) σε έναν μεντρεσέ (medrese: ιεροσπουδαστήριο). Στη συγκεκριμένη περίπτωση τα στοιχεία τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας δίνουν σε ικανοποιητικό βαθμό την γενική εικόνα της οθωμανικής εκπαίδευσης στην τουρκοκρατούμενη Πελοπόννησο. Αναφέρει λοιπόν ο κ. Τσιανάκας:
« Η επίσκεψη του Evliya Çelebi στην Ελλάδα περιλαμβάνεται στον όγδοο τόμο του «Οδοιπορικού». Ο εν λόγω τόμος εκδόθηκε το 1928 στην Κωνσταντινούπολη από την «Τουρκική Ιστορική Εταιρεία» με επιμέλεια του Kisli Risat Bilge. Ο Evliya Çelebi επισκέφτηκε την Πελοπόννησο το 1667. Από τις πόλεις της Πελοποννήσου πρώτη επισκέφτηκε την Κόρινθο, στη συνέχεια τα Καλάβρυτα, τη Βοστίτσα (Αίγιο), το Καστέλι, την Πάτρα, τη Γλαρέντζα (Κυλλήνη), το Χλεμούτσι, τη Γαστούνη, το Φανάρι, το Ναβαρίνο, τη Μεθώνη, την Κορώνη, την Καλαμάτα, την Ανδρίτσαινα, την Καρύταινα, το Λεοντάρι, το Λογκανίκο, τον Μυστρά, την Τσακωνιά, τη Μονεμβασία, την Τριπολιτσά, το Άργοςκαι ολοκλήρωσε την περιοδεία του, φτάνοντας στην πόλη του Ναυπλίου(Δημητριάδης, 1973)
Από τις πηγές προκύπτει ότι, τα πρωτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα βρίσκονταν γενικά είτε μέσα είτε κοντά στο μουσουλμανικό τέμενος της κοινότητας. Οι άνθρωποι τα αποκαλούσαν είτε  “mahalle (γειτονιά)” είτε  “sıbyan“  (μαθητής) mektebi (σχολεία της γειτονιάς ή Δημοτικά Σχολεία).  Ιδρύονταν συχνά από ένα βακούφι (vakıf: ευσεβές ίδρυμα) και από κληροδοτήματα σημαντικών προσωπικοτήτων του κράτους ή αξιοσέβαστων πολιτών της τοπικής κοινωνίας.
Οι δαπάνες, ειδικά αυτές της μισθοδοσίας των δασκάλων, πληρώνονταν από τις χορηγίες των βακουφιών. Σύμφωνα με τη μουσουλμανική πρακτική  τα σχολείαsıbyan (Δημοτικά Σχολεία)ή της κοινότητας  ακολουθούσαν μια ενιαία μεθοδολογία διδασκαλίας: οι μαθητές διάβαζαν απλά τοΚοράνι στην αυθεντική αραβική γλώσσα, χωρίς μετάφραση και χωρίς κατανόηση ή ερμηνεία του κειμένου. Μόνον ορισμένα τελετουργικά επίκλησης διδάσκονταν στην τουρκική γλώσσα. Κάποια βακουφικά σχολεία, ανάλογα με το βαθμό ευημερίας της κοινότητας, παρείχαν τον ιματισμό, τα τρόφιμα και κάποιο χρηματικό ποσό στους μαθητές.
Στα σχολεία οι μαθητές κάθονταν γονατιστοί στο πάτωμα, που ήταν καλυμμένο με χαλιά ήτάπητες, ή στα μαξιλάρια καθισμάτων που έφερναν από τα σπίτια τους. Τα βιβλία τοποθετούνταν σε χαμηλά τραπεζάκια, τα αποκαλούμενα  “rahle-i tedris”  (γραφεία μελέτης), για την ανάγνωση. Οι μαθητές επαναλάμβαναν και απομνημόνευαν τα μαθήματα που ορίζονταν από το δάσκαλο. Η φυσική τιμωρία, το ράπισμα των χεριών των κοριτσιών και το κτύπημα των ποδιών των αγοριών, ήταν ο κανόνας παρά η εξαίρεση. Κατά την έναρξη του νέου σχολικού έτους ήταν μέρος του τελετουργικού η εξής φράση του γονέα προς το δάσκαλο παρουσία του παιδιού: “η σάρκα δική σου, τα κόκκαλα δικά μου!” Ο δάσκαλος εξουσιοδοτούνταν έτσι να τιμωρεί το παιδί με κάθε τρόπο, όταν έκρινε ότι άρμοζε.
Οι Οθωμανοί ενδιαφέρθηκαν επίσης για τη βαθύτερη γνώση της κλασικής ισλαμικής παιδείας. Για το σκοπό αυτό ιδρύθηκαν σε πολλές πόλεις μεντρεσέδες (medrese), οι οποίοι αποτελούσαν τμήματα   των  μεγάλων μουσουλμανικών τεμενών  και συντηρούνταν από τα Βακούφια. Οι  μεντρεσέδες ήταν ένα είδος «κολεγίου» για τη συστηματική μελέτη των ισλαμικών επιστημών, ιδιαίτερα της ισλαμικής νομολογίας και του Κορανίου απ’ όπου έβγαιναν οι ανώτεροι κληρικοί/ νομικοί Ulema. Ταυτόχρονα,  διδάσκονταν και ορισμένα «βοηθητικά μαθήματα», όπως π.χ. η αραβική γραμματική και φιλολογία, η γνώση των οποίων βοηθούσε στην κατανόηση των ιερών και νομικών κειμένων, αλλά και οι αποκαλούμενες “ξένες επιστήμες,” όπως η φιλοσοφία και η ιατρική, που αποτέλεσαν επίσης μέρος της εκπαίδευσης» . 
Μετά τα παραπάνω, και την τόσο εμπεριστατωμένη έρευνα του κ. Τσιανάκα, εύκολα γίνεται κατανοητό, πως κάποιοι ερευνητές που δεν γνωρίζουν καν τούρκικα και τα αρχεία, την δε Πόλη τα ξέρουν μόνο για «εκδρομή», μάλλον μπερδεύουν τα εδώ κι’ εκεί σπαρμένα οθωμανικά ιεροσπουδαστήρια που λειτουργούσαν με ιδιωτικούς ( βακουφικούς ) πόρους και έβαζαν ελάχιστους αποφοίτους ( όσους χρειαζόταν η διοίκηση και μόνον ), με τα εδώ κι’ εκεί αντιστοίχως ελάχιστα σπαρμένα ελληνικά «ιεροσπουδαστήρια» που είτε έβγαζαν τους μελλοντικούς κληρικούς , είτε τους ενταγμένους εντός της εκκλησίας κοσμικούς , κι’ αυτό όχι γιατί είχαν δικαίωμα ( ήταν ανακλητό προνόμιο ), αλλά γιατί είχαν δωροδοκήσει γι’ αυτό ! συν το γεγονός πως τα σχολεία ήταν ελάχιστα και σε μακρινές αποστάσεις και φυσικά τα παιδιά δεν μπορούσαν να μεταβούν σ’ αυτά ( λόγω αδυναμίας καλύψεως των εξόδων τους από τους γονείς τους ) , εκτός και τα αναλάμβανε κάποιος ευκατάστατος τρίτος ως χορηγός/ ανάδοχος , ή τα έστελναν στα Επτάνησα ή την Ευρώπη . Οι υπόλοιποι ( ο πολύς πληθυσμός ) χριστιανοί και μουσουλμάνου βασικά ήταν αγράμματοι , με την εξής διαφορά: Οι μουσουλμάνοι αν ήθελαν και μπορούσαν να μάθουν «ιερά» γράμματα το έκαναν ελεύθερα, ενώ υπερηφανεύονταν για την γνώση τους, αντιθέτως οι χριστιανοί δεν είχαν αυτό το δικαίωμα, αλλά μόνον το ανά πάσα στιγμή ανακλητό προνόμιο, καθώς και ελάχιστα απομακρυσμένα από τα χωριά τους βακουφικά σχολεία ( γεγονός αποτρεπτικό να παρακολουθήσουν , π.χ Σοπωτό Καλαβρύτων όπου δίδαξε και ο Ηλ. Μηνιάτης ), συν το ότι όταν το προνόμιο ανακαλείτο, έπρεπε να πηγαίνουν «κρυφίως» σ’ αυτά, ενώ επ’ουδενί υπερηφανεύοντο πως ‘ξέραν «γράμματα» , γιατί εύκολα αυτό εκλαμβανόταν ως «έπαρση/ εξυπνακισμός» και λόγω «παρεξήγησης» συχνά κινδύνευε η ζωή τους !!! Ποιος μάθαινε «γράμματα» σε μουσουλμάνους και/ ή χριστιανούς ; Κυρίως , οι ιερείς των δογμάτων τους.
Όσο και να θέλει κανείς , δεν μπορεί να αρνηθεί την μεγάλη προσφορά της Εκκλησίας για την διατήρηση της αυτοσυνειδησίας του Γένους και την αναζήτηση της ελευθερίας καθ’ όλη την διάρκεια της δουλείας.
Βεβαίως, υπάρχουν μονίμως εκείνοι που αρνούνται την προσφορά των Κληρικών, πολύ δε περισσότερο των Αρχιερέων, κατά τον αγώνα του 1821 η την υποτιμούν, παρότι υπάρχουν πολλές μαρτυρίες για την προσφορά τους και ειδικά των Αρχιερέων, εκτός του χαμηλού κλήρου.
Ο Charles Frazee στο βιβλίο του «Ορθόδοξος Εκκλησία και ελληνική ανεξαρτησία 1821-1852», μεταξύ των άλλων καταγράφει την άποψη που είχαν οι Τούρκοι για τις ενέργειες των Αρχιερέων, γι’ αυτό και τους φυλάκιζαν, όπως διασώζεται στο υπόμνημα του Pisani, που ήταν Βρετανός δραγουμάνος: «Πρέπει να μην ξεχνάμε ότι η τουρκική κυβέρνηση θεωρεί πως ο ελληνικός Κλήρος είναι η πραγματική αιτία της εξεγέρσεως των Ελλήνων υπηκόων της Τουρκίας» . Αυτό ακούστηκε στον ΣΚΑΙ, αλλά επί της αρνητικής λογικής πως οι ιερείς ήταν « μουτζαχεντίν» που ήθελαν να κάνουν θρησκευτικές εκκαθαρίσεις μουσουλμάνων !!!
Ο Ch.Frazee αποδεικνύει, με βάση τις πηγές και άλλες μαρτυρίες, ότι κατά τον καιρό της Επαναστάσεως σε ολόκληρο το Οθωμανικό κράτος υπήρχαν 195-200 Αρχιερείς. Από αυτούς αποδεδειγμένα οι 81 είχαν μυηθεί στην Φιλική Εταιρεία, χωρίς να υπολογισθούν και οι άλλοι που τυχόν ήταν Φιλικοί, αλλά δεν έχουμε επίσημες μαρτυρίες. Επίσης, αποδεικνύει ότι από τους 200 Αρχιερείς οι 73, ποσοστό 36,5%, έλαβαν ενεργό μέρος στον αγώνα «επώνυμα και αδιαμφισβήτητα», οι 42 Αρχιερείς, ποσοστό 21,0%, ταλαιπωρήθηκαν, φυλακίσθηκαν και βασανίσθηκαν, 45 Αρχιερείς, ποσοστό 22,5%, «θυσιάσθηκαν για την ελευθερία, είτε από βασανιστήρια και θανατώσεις των Τούρκων, είτε σε πολεμικές συρράξεις», το δε συνολικό ποσοστό αυτών που συμμετείχαν ενεργώς στον αγώνα ανέρχεται στο 80%.
Ό «αφορισμός» δεν ήταν αποτέλεσμα της βουλήσεως του « ελεύθερου πολιορκημένου » Οικουμενικού Πατριάρχη Γρηγορίου του Ε’ ( παπάς κρεμάμενος έγραφε κι’ απόγραφε όπως λέει η λαϊκή παροιμία ) , ούτε καν των Συνοδικών Αρχιερέων, αλλά ήταν απόφαση μιας μεγάλης Κληρικολαϊκής Συνελεύσεως, που αποτελείτο από 72 εγκρίτους Ρωμιούς της Πόλης, εκ των οποίων οι 49 ήταν λαϊκοί και οι 23 Κληρικοί – Αρχιερείς. Στην Κληρικολαϊκή αυτή σύναξη αποφασίστηκε, οι μεν λαϊκοί να υποβάλλουν αναφορά αποκηρύξεως της επαναστάσεως και δήλωση υποταγής, οι δε Κληρικοί να συνθέσουν την πράξη του αφορισμού που τους ζητήθηκε από την Υψηλή Πύλη ( Bab-i Humayun ) και αυτό, βέβαια, για να καθησυχάσουν τους Τούρκους, επειδή οι συνθήκες ήταν τραγικές για τους κατοίκους της Κωνσταντινουπόλεως, που απειλούντο με σφαγή. Ο αφορισμός αυτός, εκτός του ότι δεν εξεδόθη με τις απαραίτητες προϋποθέσεις του Κανονικού δικαίου , συγχρόνως το πρώτο κείμενό του είναι διατυπωμένο σε έγκλιση ευχετική ευκτική («αφωρισμένοι υπάρχειεν»), στο δε δεύτερο «αφοριστικό» κείμενο από τους 12 ρηματικούς τύπους, οι 8 είναι σε έγκλιση ευχετική ευκτική, οι 3 σε έγκλιση προστακτική και μόνο 1 σε έγκλιση οριστική, αλλά και σε αυτήν την περίπτωση δεν είναι διατυπωμένο σε δεύτερο πρόσωπο ενικού η πληθυντικού αριθμού. Δηλ. για όσους ξέρουν ακόμα ελληνικά « ήξεις αφήξεις» και αοριστολογίες για να ρίξουν «στάχτη στα μάτια», να γλυτώσουν τις σφαγές, αλλά και οι απομακρυσμένοι από την Πόλη επαναστάτες ( Μολδοβλαχία και Μοριά ) να λάβουν το μήνυμα πως ο αφορισμός είναι «ψεύτικος» και να ξεκινήσουν την επανάσταση χωρίς ηθικές/ θεολογικές αναστολές.
Συμπέρασμα: Η επιχειρούμενη υποχώρηση της θρησκευτικότητας σε μια σειρά από χώρες της Δύσης συμβαδίζει με τη θυελλώδη άνοδο του θρησκευτικού φανατισμού σε άλλες , όπου ένας συμψηφισμός θα κατέγραφε μάλλον άνοδο της θρησκείας. Παρά όμως την αποκαθήλωση της θρησκευτικότητας στις χώρες της δύσης, τελικά δεν εξέλιπε η εξουσία κάποιας μορφής «λατρείας». Τα παραδοσιακά ιερατεία έδωσαν τη θέση τους στους «μικρούς θεούς» των εργαστηρίων, στους «ιερείς» της τεχνοκρατίας, στους γκουρού της ιδιοτέλειας, της απληστίας, στους πανίσχυρους οίκους αξιολόγησης και τοκογλύφους αδύναμων χωρών !!!
*Γενικά για την οθωμανική εκπαίδευση βλ.: Andreas Kazamias, Education and the quest for modernity in Turkey, Chicago: The University of Chicago Press, 1966, Yahya Akyüz, Türk eğitim tarihi, başlangιçtan 1999’a (Ιστορία της τουρκικής εκπαίδευσης, από τις αρχές ως το 1999), Αlfa, Κωνσταντινούπολη, 1999.Hasan Akgündüz, Klasik dönem Osmanlı medrese sistemi: amaç – yapı – işleyiş [Το σύστημα των οθωμανικών μεντρεσέδων της κλασικής περιόδου: σκοποί – κτίρια - λειτουργία], Κωνσταντινούπολη: Ulusal Yayınları, 1997, Yasar Sarıkaya, Medreseler ve modernleşme [Μεντρεσέδες και εκσυγχρονισμός], Κωνσταντινούπολη: İz Yayıncılık, 1997,  Cevat İzgi, Osmanlı medreselerinde ilim [Η επιστήμη στους οθωμανικούς μεντρεσέδες],Cilt 1-2, Κωνσταντινούπολη: İz Yayıncılık, 1997.   Akgündüz H., Klasik dönem Osmanlı medrese sistemi: amaç – yapı – işleyiş [Τοσύστηματωνοθωμανικώνμεντρεσέδωντηςκλασικήςπεριόδου: σκοποί – κτίρια - λειτουργία],Κωνσταντινούπολη: Ulusal Yayınları, 1997. Akyüz Y., Türk eğitim tarihi, başlangιçtan 1999’a (Ιστορία της τουρκικής εκπαίδευσης, από τις αρχές ως το 1999), Αlfa, Κωνσταντινούπολη, 1999. İzgi C., Osmanlı medreselerinde ilim [Η επιστήμη στους οθωμανικούς μεντρεσέδες],Cilt 1-2, Κωνσταντινούπολη: İz Yayıncılık, 1997. SarıkayaY., Medreselervemodernleşme [Μεντρεσέδες και εκσυγχρονισμός], Κωνσταντινούπολη: İzYayıncılık, 1997.
Πηγή

Δευτέρα 29 Οκτωβρίου 2012

Turkey Will Set Its Clocks To Mecca, Not Greenwich Time

The four-faced Mecca Clock Tower is seen with characters that read "There is no god only the God, and Muhammad is his prophet" near the moon at the Grand mosque during the annual haj pilgrimage in the holy city of Mecca October 22, 2012.
By: Rahsan Gulsan posted on Monday, Oct 29, 2012

Τετάρτη 24 Οκτωβρίου 2012

Daniel Cohn-Bendit, grand ami de la Turquie, est contre la loi de pénalisation

Daniel Cohn-Bendit, grand ami de la Turquie, est contre la loi de pénalisation
dans « Le Nouvel Observateur » le leader Vert en avocat de la Turquie européenne
Après les attaques de Jean Daniel niant ouvertement l’intentionnalité du génocide arménien, « Le Nouvel Observateur » daté du 2 février (n° 2465) donne cette semaine la tribune à Daniel Cohn-Bendit, un autre « grand ami » de la Turquie ! Intitulé « La question arménienne », Daniel Cohn-Bendit l’un des plus fervents défenseurs d’une Turquie européenne renvoie Arméniens et Turcs dos à dos. Avec un machiavélisme sans pareil, le leader écologiste manipule les mots, évoque « la question arménienne » ou « le rafle du 24

Τετραπλό βέτο στον ΟΗΕ: Η αρχή του τέλους της ηγεμονίας των ΗΠΑ

από τον Thierry Meyssan
Σε αντίθεση με ό, τι είχε συμβεί κατά τη διάρκεια της επίθεσης στο Ιράκ, η Γαλλία δεν υπερασπίστηκε τις αρχές του διεθνούς δικαίου στην περίπτωση της Συρίας, αλλά συσπειρώθηκε με το αυτοκρατορικό στρατόπεδο και τα ψέματά του. 
Με το Ηνωμένο Βασίλειο και τις Ηνωμένες Πολιτείες, έχασαν μια ιστορική διπλωματική μάχη, ενώ η Ρωσία και η Κίνα έγιναν οι πρωταθλητές της κυριαρχίας των λαών και της ειρήνης. 
Η νέα διεθνής ισορροπία δυνάμεων δεν είναι μόνο η συνέπεια της στρατιωτικής πτώσης των ΗΠΑ, αλλά δείχνει επίσης τη μείωση του κύρους τους. Τελικά, οι Δυτικοί έχασαν την ηγετική θέση που είχαν μοιραστεί σε όλο τον εικοστό αιώνα, επειδή εγκατέλειψαν οποιαδήποτε νομιμοποίηση προδίδοντας τις ίδιες τις δικές τους αξίες.

Δύο φορές, στις 4 Οκτωβρίου 2011 και στις 4 Φεβρουαρίου 2012, τα μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ απέρριψαν σχέδια ψηφίσματος για την κατάσταση στη Συρία. Αντίπαλοι σε αυτή τη σύγκρουση ήταν τα μέλη του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (ΣΣΚ) και της Οργάνωσης του Συμφώνου του Βόρειου Ατλαντικού (ΝΑΤΟ) με εκείνα του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης (ΟΣΣ).

Το τέλος του μονοπολικού κόσμου

Αυτό το τετραπλό βέτο σφραγίζει το τέλος μιας περιόδου των διεθνών σχέσεων, που ξεκίνησε με την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης και χαρακτηρίστηκε από την πλήρη κυριαρχία των Ηνωμένων Πολιτειών στον κόσμο. Δεν σημαίνει την επιστροφή στο προηγούμενο διπολικό σύστημα, αλλά η εμφάνιση ενός νέου μοντέλου του οποίου το περίγραμμα παραμένει απροσδιόριστο. Κανένα από τα σχέδια της Νέας Τάξης Πραγμάτων δεν πραγματοποιήθηκε.  Η Ουάσιγκτον και το Τελ Αβίβ δεν κατάφεραν να θεσμοθετηθεί η μονοπολική λειτουργία που ήθελαν να καθιερώσουν ως άυλο παράδειγμα, ενώ οι BRICS απέτυχαν να δημιουργήσουν το πολυπολικό σύστημα που θα επέτρεπε στα μέλη τους να φθάσουν στο υψηλότερο επίπεδο .

Όπως το είχε προβλέψει ο Σύρος στρατηγικός Imad Fawzi Shueibi, είναι η κρίση της Συρίας που αποκρυστάλλωσε μια νέα ισορροπία δυνάμεων, και από εκεί μια ανάλογη ανακατανομή της εξουσίας που κανείς δεν την σκέφτηκε ούτε την ήθελε, αλλά η οποία πλέον επιβάλλεται σε όλους [ 1 ].

Αναδρομικά, το δόγμα της Χίλαρι Κλίντον της «ηγεσίας από πίσω» εμφανίζεται ως μια προσπάθεια από τις Ηνωμένες Πολιτείες να δοκιμάσουν τα όρια που δεν μπορούν πια να ξεπεράσουν, ενώ μετέφεραν την ευθύνη και τις συνέπειες της δοκιμής τους στους συμμάχους τους,  τους Βρετανούς και κυρίως τους Γάλλους. Οι τελευταίοι είναι αυτοί οι ίδιοι που μπήκαν στη σκηνή ως πολιτικοί και στρατιωτικοί ηγέτες κατά την ανατροπή της Λιβυκής Αραβικής Τζαμαχιρίας και που φιλοδοξούσαν να είναι το ίδιο και πάλι για την ανατροπή της Αραβικής Δημοκρατίας της Συρίας, ακόμη και αν δρούσαν ως υποτελείς και υπεργολάβοι της αμερικανικής αυτοκρατορίας. 
Κατά συνέπεια, το Λονδίνο και το Παρίσι, περισσότερο από την Ουάσιγκτον, υπέστησαν μια διπλωματική ήττα και θα υποστούν τις συνέπειες σε απώλεια της επιρροής τους.


Τα κράτη του Τρίτου Κόσμου δεν θα παραλείψουν να συναγάγουν τα συμπεράσματά τους για τα πρόσφατα γεγονότα: εκείνοι που επιδιώκουν να υπηρετήσουν τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπως ο Σαντάμ Χουσεΐν, ή να διαπραγματευτούν μαζί τους, όπως ο Μουαμάρ ελ-Καντάφι, θα εκτελεστούν από τα αυτοκρατορικά στρατεύματα και η χώρα τους θα καταστραφεί. 
Αντίθετα, εκείνοι που αντιστέκονται, όπως ο Μπασάρ ελ-Ασάντ, και θα είναι ικανοί να οικοδομήσουν συμμαχίες με τη Ρωσία και την Κίνα θα επιβιώσουν.

Θρίαμβος στον εικονικό κόσμο, ήττα στον πραγματικό κόσμο

Η αποτυχία του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου και του ΝΑΤΟ εμφανίζει μια ισορροπία δυνάμεων που πολλοί  υποπτεύονταν, αλλά που δεν μπορούσε κανείς να ελέγξει: οι Δυτικοί κέρδισαν τον μιντιακό πόλεμο και αναγκάστηκαν να παραιτηθούν από τον στρατιωτικό πόλεμο. Για να παραφράσω τον Μάο Τσε Τουνγκ: έγιναν εικονικές τίγρεις.

Κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης, και ακόμα και σήμερα, οι δυτικοί ηγέτες και Άραβες μονάρχες κατάφεραν να δηλητηριάσουν όχι μόνο τους δικούς τους λαούς, αλλά και ένα μεγάλο μέρος της διεθνούς κοινής γνώμης. Κατάφεραν να πιστέψουμε ότι ο πληθυσμός της Συρίας είχε εξεγερθεί κατά της κυβέρνησής του και ότι η τελευταία κατάστελλε τις πολιτικές διαμαρτυρίες στο αίμα. 
Οι δορυφορικοί τηλεοπτικοί δίαυλοι τους δεν μοντάρισαν μόνο εσφαλμένες εικόνες για να παραπλανήσουν το κοινό, αλλά γύρισαν και εικόνες φαντασίας σε στούντιο για τις ανάγκες της προπαγάνδας τους. 
Τελικά, το ΣΣΚ και το ΝΑΤΟ εφεύρεσαν και μετέδιδαν για δέκα μήνες μια επανάσταση που δεν υπήρχε παρά μόνο σε εικόνες, ενώ στο έδαφος, η Συρία έπρεπε να αντιμετωπίσει έναν πόλεμο χαμηλής εντάσεως που διεξήγαγε η Λεγεώνα των Ουαχάμπι με την υποστήριξη του ΝΑΤΟ.

Ωστόσο, η Ρωσία και η Κίνα έχοντας κάνει μια πρώτη χρήση του βέτο τους και το Ιράν έχοντας ανακοινώσει την πρόθεσή του να πολεμήσει στο πλευρό της Συρίας, εάν χρειαζόταν, οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι υποτελείς τους παραδεχτήκαν ότι η συνέχιση του σχεδίου θα τους απορροφούσε σε ένα παγκόσμιο πόλεμο. 
Μετά από μήνες ακραίας έντασης, οι ΗΠΑ αποδέχτηκαν ότι μπλόφαραν και ότι δεν διέθεταν τα καλά χαρτιά στο παιχνίδι τους

Παρά ενός στρατιωτικού προϋπολογισμού άνω των 800 δισεκατομμυρίων δολαρίων, οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν είναι παρά ένας κολοσσός με πήλινα πόδια. Πράγματι, εάν οι ένοπλες δυνάμεις τους είναι ικανές να καταστρέψουν αναπτυσσόμενα κράτη, εξαντλημένα από προηγούμενους πολέμους ή μέσω εμπάργκο μεγάλης διάρκειας, όπως στην Σερβία, το Ιράκ ή τη Λιβύη, δεν μπορούν ούτε να καταλάβουν εδάφη, ούτε να αντιμετωπίσουν κράτη ικανά να τους απαντήσουν και να μεταφέρουν τον πόλεμο στην Αμερική.

Παρά τις βεβαιότητες του παρελθόντος, οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν ήταν ποτέ μια σημαντική στρατιωτική δύναμη. Επεμβήκαν λίγες εβδομάδες πριν από το τέλος του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου ενώπιο ενός εχθρού που ήδη είχε εξαντληθεί από το κόκκινο στρατό. 
Νικήθηκαν στη Βόρεια Κορέα και το Βιετνάμ. Δεν ήταν σε θέση να ελέγξουν οτιδήποτε στο Αφγανιστάν, και αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν το Ιράκ για το φόβο να συνθλιβούν.

Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες, η Αυτοκρατορία των ΗΠΑ έσβησε την ανθρώπινη πραγματικότητα από τους πολέμους τους και επικοινώνησε εξισώνοντας τον πόλεμο με τα βιντεοπαιχνίδια. Στη βάση αυτή οδήγησε τις εκστρατείες επιστράτευσης, και πάντα σε αυτή τη βάση εκπαίδευσε τους στρατιώτες της. Σήμερα, διαθέτει εκατοντάδες χιλιάδες παίκτες βίντεο ως στρατιώτες. Συνεπώς, με τη παραμικρή επαφή με την πραγματικότητα, πέφτει το ηθικό των ενόπλων δυνάμεών τους. Σύμφωνα με τις δικές τους στατιστικές, η πλειοψηφία των νεκρών τους δεν έπεσαν στα πεδία των μαχών, αλλά αυτοκτόνησαν, ενώ το ένα τρίτο του προσωπικού τους στις ένοπλες δυνάμεις πάσχει από ψυχιατρικές διαταραχές που τους κάνουν άχρηστους για τις μάχες. Η  δυσαναλογία του στρατιωτικού προϋπολογισμού του Πενταγώνου είναι ανίκανη να αντισταθμίσει την ανθρώπινη κατάρρευση του.

Νέες αξίες: εντιμότητα και εθνική κυριαρχία

Η αποτυχία του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου Πολιτείες και το ΝΑΤΟ είναι επίσης αποτυχία των αξίων τους. Παρουσιαστήκαν ως υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της δημοκρατίας, ενώ καθιέρωσαν τα βασανιστηρίων σε σύστημα διακυβέρνησης και τα περισσότερα από αυτά τα κράτη αντιτίθενται στην αρχή της λαϊκής κυριαρχίας.

Ακόμη και αν η κοινή γνώμη στη Δύση και στον Κόλπο είναι υπό-ενημερωμένη για το θέμα αυτό, οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι υποτελείς τους έχουν εγκαταστήσει από το 2001 ένα τεράστιο δίκτυο μυστικών φυλακών και κέντρων βασανιστηρίων, περιλαμβανομένου του εδάφους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με το πρόσχημα του πολέμου κατά της τρομοκρατίας, σκόρπισαν τον τρόμο, απαγαγώντας και βασανίζοντας περισσότερο από 80.000 ανθρώπους. Κατά την ίδια περίοδο, δημιούργησαν ειδικές μονάδες επιχειρήσεων, με προϋπολογισμό περίπου 10 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, που διεκδικούν πολιτικές δολοφονίες σε τουλάχιστον 75 χώρες, σύμφωνα με τις δικές τους εκθέσεις.

Όσον αφορά τη δημοκρατία, οι σημερινές Ηνωμένες Πολιτείες δεν κρύβουν αυτό που δεν σημαίνει στα μάτια τους: «κυβέρνηση από τον λαό, μέσω του λαού, για τον λαό» σύμφωνα με τα λόγια του Αβραάμ Λίνκολν, αλλά μόνο η υποταγή των λαών στη θέλησή τους, όπως φαίνεται από τα λόγια και τους πολέμους του Προέδρου Μπους. 
Εντούτοις, το σύνταγμα τους απορρίπτει την αρχή της λαϊκής κυριαρχίας και έχουν αναστείλει τις θεμελιώδεις συνταγματικές ελευθερίες με την εγκαθίδρυση μιας μόνιμης κατάστασης έκτακτης ανάγκης με το νόμο Patriot Act.  Όσον αφορά τους υποτελείς τους του Κόλπου, δεν χρειάζεται να υπενθυμίσουμε ότι αυτoί είναι απόλυτες μοναρχίες.

Είναι αυτό το μοντέλο που συνδυάζει χωρίς ντροπή εγκλήματα μεγάλης κλίμακας και τον ανθρωπιστικό λόγο, το οποίο νικήθηκε από τη Ρωσία και την Κίνα. Κράτη των οποίων ο απολογισμός για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη δημοκρατία, καθόσον είναι πολύ συζητήσιμος,  είναι όμως άπειρα ανώτερος από εκείνο του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου και του ΝΑΤΟ.

Κάνοντας χρήση του βέτο τους, η  Μόσχα και το Πεκίνο υπερασπίστηκαν δύο αρχές: τον σεβασμό για την αλήθεια, χωρίς την οποία η δικαιοσύνη και η ειρήνη είναι αδύνατες, και τον σεβασμό της κυριαρχίας των λαών και κρατών, χωρίς την οποία δεν είναι δυνατή η δημοκρατία.

Ήρθε η ώρα να αγωνιστούμε για την ανοικοδόμηση της ανθρώπινης κοινωνίας μετά από μια περίοδο βαρβαρότητας.

Thierry Meyssan

[1] "Russia and China in the Balance of the Middle East : Syria and other countries", par Imad Fawzi Shueibi, Voltaire Network, 27 janvier 2012.
Ο Αμπντουλάχ Οτσαλάν τερματοφύλακας…
Το κυβερνών κόμμα στην Τουρκία κατηγόρησε τον Γάλλο πρόεδρο Νικολά Σαρκοζί, τον Εβραίο ομόλογό του Σιμόν Πέρες και την Γερμανίδα καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ ότι είναι μέλη της Εργκένεκον, του τουρκικού βαθέως κράτους, ενώ ο υπουργός Εσωτερικών δήλωσε ανοιχτά ότι η κυβέρνηση θέλει να «απελευθερώσει» το κουρδικό κόμμα «καταστρέφοντας το».

Génocide arménien: la lettre de pression d'Ankara

Génocide arménien: la lettre de pression d'Ankara
L'ambassadeur de Turquie à Paris, Tahsin Burcuoglu
(gauche) a tout fait pour bloquer l'adoption du
texte sur la négation des génocides.
Par Benjamin Sportouch 


Pour empêcher l'adoption de la loi pénalisant la négation du génocide arménien, la diplomatie turque avait tout tenté. C'est ce que révèle la lettre envoyée aux présidents des deux assemblées et à celui de l'UMP. 

Génocide arménien: la lettre de pression d'Ankara

Les pressions turques pour bloquer la loi sanctionnant la négation des génocides, dont celui des Arméniens, ont débuté dès le lendemain de son adoption par la commission des Lois de l'Assemblée nationale.  
Dans une lettre du 8 décembre 2011 (document 1et 2), l'ambassadeur turc à Paris, Tahsin Burcuoglu, enjoint Christian Jacob, président du groupe des députés UMP, de "prendre toutes les précautions pour empêcher l'adoption de cette proposition de loi", le mettant en garde contre l'impact économique d'une telle décision.  
Un vote positif, écrit le diplomate, "portera un coup déstabilisateur à nos relations bilatérales et compromettra l'image de la France auprès de l'opinion publique turque". Christian Jacob n'a pas répondu. Le texte a été adopté par le parlement le 23 janvier.  
La même lettre avait été envoyée au même moment au président de l'Assemblée, Bernard Accoyer, et au secrétaire général de l'UMP, Jean-François Copé, "pour sauver les relations" entre les deux pays, a précisé à L'Express la diplomatie turque. 

Οι καθαρόαιμες Ελληνίδες Δαναΐδες και ο Γερμανός Άργος

Οι καθαρόαιμες Ελληνίδες Δαναΐδες και ο Γερμανός Άργος
γράφει ο Jef Tombeur 
Αναρωτιέται κανείς σε τι παιγνίδι επιδίδεται ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε. 
Ενώ γνώριζε πολύ καλά ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας στο ελληνικό κοινοβούλιο, στοχεύει να συντρίψει περισσότερα τα αισθήματα των διαδηλωτών που διαμαρτύρονταν με την ιδέα ότι η Γερμανία θα τους πνίξει; 
Να επαναλάβει για άλλη μια φορά ότι η Ελλάδα πρέπει να πάψει να αποτελεί «πηγάδι χωρίς πάτος» και ότι θα μπορούσε να επιστρέψει στη δραχμή, χωρίς να αποχωρήσει από την ΕΕ, ήταν σκόπιμή και υπεύθυνη δήλωση λίγες ώρες πριν από την ψηφοφορία;...
Μήπως προετοιμάζει την γερμανική κοινή γνώμη του να εγκαταλείψει την Ελλάδα, αν όχι το Μάρτιο, τουλάχιστον μετά τις γαλλικές εκλογές;

Όπως είχα τιτλοφορήσει, στις 8 Φεβρουαρίου, με διαύγεια, για την Ελλάδα «Η Ελλάδα, πηγάδι χωρίς πάτος» καταφατικά και χωρίς ερωτηματικό, έπρεπε να βρω κάτι άλλο για την σκληρή δήλωση του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε αυτή τη Κυριακή στην εφημερίδα Welt am Sonntag.
Ξέρω, μια κυριακάτικη εφημερίδα που εκδίδεται την Κυριακή, δεν είναι πολύ πρωτότυπο, και Δαναΐδες, αλλά όχι από την Ελλάδα, θα ήταν κάτι περισσότερο πρωτότυπο.

Αλλά, αφού απέτυχε με τον διορισμό μιας φιλανδικής μαριονέτας ή άλλης στη θέση του Κέρβερου της Ελλάδας, ξαναέρχεται η Γερμανία, για να παίξει τον ρόλο της του Άργους, του παντοδύναμου πατέρα των Δαναΐδων, σε εκδοχή ιδιοκτήτη ενός βαρελιού, το οποίο θα ήθελε  οι κόρες του να μη θεωρούν ανεξάντλητο ...

Στις Βρυξέλλες, οι μόνιμοι ανταποκριτές αναρωτήθηκαν αν πραγματικά η Άνγκελα Μέρκελ δεν ήθελε να δει την Ελλάδα να κηρύσσει πτώχευση. Όχι για να νίψει τα χέρια της εντελώς, αλλά για να διακηρύξει «Φλέπετε, σας το είχα πει». Ορισμένοι, Βρετανοί, το είχαν αναφέρει σαφώς και το επισήμαινα στο «Ελλάδα: Υπουργοί υπό εντάλματα σύλληψης» .

Πολλαπλά εντάλματα σύλληψης, και όχι μόνο για τα δάνεια. Η Ελλάδα είναι στα πρόθυρα της στάσης πληρωμών, σε αδιέξοδο.

Όλοι ή σχεδόν όλοι, είχαν ήδη ακούσει τον Γερμανό υπουργό Οικονομικών να λέει δυνατά και καθαρά τα συναισθήματά του και να καθησυχάσει τον Πορτογάλο ομόλογό του στον οποίον, ακόμη και σε περίπτωση επικείμενης στάσης πληρωμών, πρόσφερε μια άλλη θεραπεία, λιγότερο δραστική. 
Τι του έκαναν και έπρεπε να προσθέσει μια κουτάλα, μετά δύο, στη συνέχεια, τρεις, στη Welt; 

Είναι πράγματι ψημένη, η φράση «πηγάδι χωρίς πάτος» που επαναλαμβάνεται συνεχώς, και η υπενθύμιση ότι οι υποσχέσεις και οι καλές προθέσεις δεν αρκούν, που επαναλαμβάνονται, και το συμπέρασμα: «η Ελλάδα πρέπει να κάνει τις σπιτικές δουλειές της (...), είτε αυτό απαιτεί νέο σχέδιο διάσωσης ή μέσω άλλου τρόπου που δεν θέλουμε να επιβάλουμε».  Αποκρυπτογραφώ πολύ δύσκολα τα γερμανικά και δεν μπορούσα να καταλάβω αν το νέο προτεινόμενο σχέδιο ήταν το σημερινό ή ένα μελλοντικό συμπληρωματικό, άμεσο η έμμεσο (μέσω της ΕΚΤ, ή οποιαδήποτε άλλης) που φαίνεται να διαδέχεται αυτό που ψηφίζουν απόψε οι Έλληνες βουλευτές.
Ωστόσο, ο υπαινιγμός για την έξοδο από την ζώνη του ευρώ είναι σαφής. Η Γερμανία θα είχε δεχτεί αρκετά για να αποφευχθεί η μετάδοση να μην είναι τόσο καταστροφική όσο προβλεπόταν αρχικά, ο πυροφράκτης μπορεί στη συνέχεια να μεταφερθεί στο κατώφλι της Πορτογαλίας, χωρίς μεγάλο κίνδυνο. Πότε; αυτή είναι μια άλλη ιστορία ...

Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα παραμείνει στο πλευρό

Ο Σόιμπλε δήλωσε σαφώς ότι η επιστροφή στη δραχμή, «γεγονός το οποίο κανείς δεν βάζει στο τραπέζι» (όλα εξαρτώνται από το τραπέζι, δεν υπάρχει μόνο ένα τραπέζι) δεν θα συνεπαγόταν μιας αποχώρησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Και νάτο!, το Πορτογάλο κορίτσι, ένοχο αλλά μετανοημένο, εγκωμιάζεται σε σχέση με την άμυαλη Ελλάδα, μουρλή, όχι και τόσο παρθένα στα μάτια της Γερμανίας. 

Τέλος, τουλάχιστον, το κυβερνών κόμμα, διότι η αντιπολίτευση φαίνεται να προσχωρήσει στην άποψη που εξέφρασε ο Francois Hollande (και, ουσιαστικά ο Rajoy και ο Monti):
«Οι Έλληνες αποτελούν μια ειδική περίπτωση...». 
Αλλά και στο μερίδιο της αγοράς επίσης...

Ειδικά για τις γερμανικές τράπεζες που είχαν ωφεληθεί από τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας, για τους Γερμανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων, για τους Γερμανούς κατασκευαστές υποβρυχίων και τους Γερμανούς κατασκευαστές όπλων και στρατιωτικού εξοπλισμού. Σε αυτό το σημείο, το ελληνικό κοινοβούλιο, και ο δρόμος, σχεδιάζουν λίγο υπερβολικά να εγκαταλείψουν την αμυντική προσπάθεια. 
Γιατί οι Γερμανοί να συνεχίσουν να στηρίξουν την Ελλάδα με κάθε κόστος; Ο Υπουργός της Μέρκελ μίλησε για δημοσκοπήσεις που δείχνουν ότι η πλειοψηφία των Γερμανών θα συμφωνούσε με την προσπάθεια αλλά ... με ανταπόδοση.

Αν κάποιες (οι Δαναΐδες) λένε στοπ (στα όπλα), ντερ Φάτερ (ο πατέρας) Άργος θα μπορούσε να τις στείλει στο καθαρτήριο το οποίο, ούτως ή άλλως, θα πρέπει να έχουν στο νου της με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. 

Για να μη το αγνοεί κανείς, η συνέντευξη έλαβε χώρα στο εστιατόριο της Λέσχης των δημοσιογράφων Axel-Springer στο Βερολίνο. 
Ο Σόιμπλε θεώρησε επίσης, ότι η ελληνική περίπτωση ήταν πιο προβληματική από την επανένωση της Γερμανίας.

Πολύ βαρύ βράχο για τον Σίσυφο

Αλλά τι βλέπουμε τώρα στην Ελλάδα;
Περισσότεροι άστεγοι, πολλοί άνθρωποι που ψάχνουν τα σκουπίδια ή στην ουρά για συσσίτια. Σε ένα μήνα, 1% άνεργοι περισσότεροι (21%).
Ένα τρίτο του πληθυσμού βρίσκεται ήδη κάτω από το όριο της φτώχειας, το οποίο επειδή είναι σχετικό, δεν σημαίνει πολλά πράγματα. Και ο θυμός αυξάνει. Σοβαρά.

Μπορεί να το δει κανείς παρακολουθώντας την εξέλιξη των συνθημάτων, γκράφιτι, κλπ. Είναι του τύπου, «οι τραπεζίτες στη κρεμάλα».
Αν και δεν υπάρχει ιδιαίτερη ανησυχία συζητείται συχνά η επιστροφή σε μια στρατιωτική δικτατορία, την οποία θα μπορούσαν να μάχονται πιο εύκολα.

Αυτό που υποπτεύονται η Γερμανία και άλλοι, είναι ότι το να απαιτούν τα κυριότερα κόμματα να αναλαμβάνουν την υποχρέωση να σεβαστούν τη ζητούμενη συμφωνία πέρα ​​από τις εκλογές του Απριλίου πέφτει ωραία στο χαρτί, αλλά θα είναι κάπως συμβολική.

(…)

Ο μπαμπάς Άργος δεν χρειάζεται σχεδόν να βάλει κουρέλια και να περιπλανηθεί τη νύχτα στους δρόμους της Αθήνας και αλλού για να καταγράψει την δυσαρέσκεια.

Στη Citigroup, θεωρείται ότι υπάρχει πιθανότητα 50% η Ελλάδα να αφήσει την Ευρωζώνη έως το Μάρτιο του 2013. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει κίνδυνος να βγει από πριν. 

Ατμόσφαιρα.

Ο Άργος το γνωρίζει επίσης, και προτιμά να πει στους Γερμανούς αδελφούς του, «Εεε, το θυμάστε; σας το είχα πει...» σε περίπτωση που θα πάνε στραβά τα πράγματα. 

Μπορείτε να παρακολουθήσετε τα νέα, λεπτό προς λεπτό στην Athens News
Τώρα, οι βετεράνοι της ελληνικής αντίστασης προσκαλούν για διαμαρτυρία. Τα δακρυγόνα απαντούν στις βόμβες μολότοφ. Οι διαδηλωτές στην Αθήνα θα μπορούσαν να είναι περίπου 50.000 (περίπου 30.000 είναι ήδη εκεί). Δεν ήταν πάνω από περίπου 10.000 την Παρασκευή.

Από την πλευρά του, ο Τζορτζ Σόρος πιστεύει ότι η συμφωνία θα μπορούσε να οδηγήσει σε αναστολή της στάσης πληρωμών για έξι μήνες.  




Όλα ήδη φαγώθηκαν, όπως φαίνεται στη γελοιογραφία του Martin Rowson στην εφημερίδα The Guardian , δεν υπάρχει πια ψαχνό ούτε ψίχουλα στην Ελλάδα. 
Όλα τα κόκκαλα έχουν ήδη καθαριστεί και η ταινία (λοίμωξη), αυτή, προ πολλού διέφυγε και προστατεύεται στο εξωτερικό  (πλοιοκτήτες, μεγάλες περιουσίες, κλπ.). 
Λίγη υπερβολική καρικατούρα, ίσως, ή απλά προαίσθημα;

Le modèle turc s'effondre…

Le modèle turc s'effondre…

 Réseau d’informations libres de la Mésopotamie

Au moment où le clan Erdogan et la confrérie Gulen se lancent dans une féroce guerre du pouvoir en Turquie, des nouvelles  vagues d’arrestations visent les kurdes et les opposants. Plus de 1090 personnes ont été arrêtées en 42 jours, soit en moyenne 26 par jour.
Le modèle turc tant vanté par l’Occident pour le monde arabe n’arrive plus à cacher ses fissures.  Le bateau commence à prendre de l’eau, après dix années de pouvoir construit sur des manipulations avec l’aide de l’Occident. Rien que de la promesse, et les reformes aboutis n’avaient qu’un seul but : la prise de tous les mécanismes de l’État.

La magie Erdogan se dissipe

Au moment où « Erdogan le magnifique » se croyait invincible et presque sur de devenir le seul maitre du pays, la Confrérie de Fethullah Gulen, son allié fort, a déclaré une guerre ouverte, ce qui a choqué le gouvernement AKP, parti islamo-conservateur.

Le chef du renseignement turc (MIT), Hakan Fidan, nommé par le Premier ministre Recep Tayyip Erdogan,  a été convoqué le 8 février par un procureur d'Istanbul, sous prétexte d’avoir eu des contacts secrets avec le Parti des travailleurs du Kurdistan (PKK) en 2010, à Oslo. Le même procureur a délivré deux jours plus tard un mandat d'arrêt contre l'ancien chef du MIT, Emre Taner, un autre ancien haut responsable, Afet Gunes, et deux fonctionnaires en activité de cet organisme. Le troisième jour, le procureur Sadrettin Sarikaya a été dessaisi de son enquête sur le KCK, une affaire planifiée par le gouvernement pour réprimer le mouvement politique kurde. Paradoxalement, cette affaire se retourne contre son planificateur.

Ils se battent pour…

« Ceux qui jouent souvent avec leurs armes risquent de se viser en fin de compte » écrit Yildirim Turker, du journal Radikal. « Ils se battent pour saisir l’arme qui sera pointé sur nous », les kurdes, les pauvres, les travailleurs et tous ce qui se rangent à leurs cotés, ajoute Turker, l'un des rares journalistes à oser critiquer le gouvernement.

Une crise de l’AKP

Pour Cengiz Candar, journaliste connu,  ça n’a aucun rapport avec le PKK et la question kurde, car Erdogan était déjà sur la ligne sécuritaire face au problème kurde. « Le débat sur le PKK est pour but de légitimer cette enquête » affirme le journaliste.

La lutte du pouvoir entre le clan Erdogan et la confrérie qui s’est implanté dans le système d’État, notamment chez la police et le parquet,  était déjà visible dans les pages du journal Zaman, porte-parole de Fethullah Gulen qui vit actuellement sur une parcelle de terrain achetée au milieu des montagnes Pocono en Pennsylvanie au États-Unis.

« C’est une guerre du pouvoir. Il y a une crise de l’AKP » déclare Selahattin Demirtas, le co-président du parti kurde BDP, soulignant que cette crise risque de conduire le pays dans le chaos.

« Guerre à mort » entre le clan Erdogan et la confrérie

« Une guerre à mort », tel est le titre de l’article du journaliste Ahmet Altan, dans le journal Taraf.  Pour lui, « soit Erdogan et ses partisans seront chassés de l’État, soit la confrérie et ses membres. »

Pour Erdem Can, de l’agence de presse kurde Firat, cette opération conduira le pays inévitablement à des élections anticipées.

Erdogan et son allié n’ont jamais eu, ni hier ni aujourd’hui,  de volonté pour aller vers la démocratie et d’élargir les libertés. Mais l’Occident a soutenu ouvertement ce gouvernement, en le présentant comme un modèle démocratique pour le monde arabe, pour ses intérêts stratégiques et économiques.

Plus de 1090 arrestations en 42 jours

Ce modèle qui commence à se décomposer a transformé le pays en une prison à ciel ouvert devant les yeux du monde. Erdogan et son allié à tout fait et continue de mobiliser toutes ses forces pour intimider l’opposition et en finir une fois pour toute avec les kurdes qui restent toujours mobilisés et déterminés malgré les pratiques fascisantes qui rappellent la période la plus dure de la junte militaire de 1980.

Au moins 1092 personnes ont été arrêtées entre le 1e janvier et 11 février, soit en moyenne 26 par jour, pour des motifs politiques, notamment dans le cadre de l’affaire KCK, selon un bilan de l’ActuKurde à partir des articles de deux agences de presse, Firat et Dicle.

205 personnes dont au moins 25 enfants ont été arrêtées au cours de onze premiers jours du février, parmi eux figurent un enfant de 10 ans arrêté à Diyarbakir le 11 février, des élus, des journalistes, des femmes activistes et des étudiants. Dans aucun pays du monde, même les plus répressifs comme Syrie, on ne voit autant d’arrestations politiques.

La plus grande prison du monde

La Turquie est aujourd’hui la plus grande prison du monde pour les journalistes avec 106, pour les élus avec des centaines dont 16 maires du parti kurde et huit députées, pour les enfants avec plus de 2 300, pour les étudiants avec 500, pour les avocats avec environ 40 et pour les syndicalistes avec environ 40.

Plus de 6200 membres actifs du Parti pour la paix et la démocratie (BDP) se trouvent aujourd’hui derrière les barreaux, dans le cadre de l’affaire KCK, lancée en avril 2009, quelques semaines après le succès historique du parti kurde lors des élections municipaux.

Un régime voué à chuter

Le KCK, accusé par les autorités d’être la branche politique du PKK qui, selon le premier ministre turc Recep Tayyi Erdogan, œuvre pour un État « parallèle », mais il s’agit d’un « coup politique » pour réduire au silence tous ceux qui critiquent le gouvernement, selon le principal parti kurde BDP et les opposants.

« En réalité, ce sont l’AKP et la Confrérie Gulen qui œuvrent pour un État parallèle, soit l’Etat profond » affirme la députée de la gauche allemande « Die Linke » Ulla Jelpke, selon l’agence Firat.

Le régime AKP bat tous les records du monde avec ces chiffres, ce qui n’est surement pas un modèle démocratique ou  une « démocratie avancée » vantée par Erdogan, mais un régime voué à chuter.
Maxime Azadi

Πηγή

Γενοκτονία των Αρμενίων, μετά τη Γαλλία, η Γερμανία; Ο μεγάλος φόβος της Τουρκίας

Γενοκτονία των Αρμενίων, μετά τη Γαλλία, η Γερμανία; Ο μεγάλος φόβος της Τουρκίας
Μετά τη Γαλλία, η Γερμανία; 
Ο Erhan Mertürk, χρονικογράφος του CNN Türk πιστεύει ότι μετά την ψήφιση του νόμου για την ποινικοποίηση της άρνησης των γενοκτονιών στη Γαλλία, η ομοσπονδιακή βουλή της Γερμανίας θα μπορούσε να ακολουθήσει και να ψηφίσει ένα παρόμοιο νόμο. 
«Και μετά θα ακολουθήσουν άλλες χώρες το παράδειγμά τους», λέει ο Ε. Mertürk. 
Ο τελευταίος είναι πεπεισμένος ότι οι Γερμανοί οι οποίοι ήταν σύμμαχοι της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας μπορούν να περάσουν έναν νόμο που τιμωρεί την άρνηση της γενοκτονίας των Αρμενίων. 

«Ο Talaat Pasha δολοφονήθηκε στο Βερολίνο και αυτός που τον πυροβόλησε, ο Tehlirian παρέμεινε δύο ημέρες στη φυλακή, προτού βρεθεί αθώος και ελεύθερος», λέει ο Τούρκος δημοσιογράφος που πιστεύει ότι η τουρκική κοινή γνώμη δεν επηρεάζει αρκετά τον ευρωπαϊκό πολιτικό κόσμο. 
Καλεί τους Τούρκους να αυξήσουν τις πιέσεις προς τους Ευρωπαίους αιρετούς.

Krikor Amirzayan

Η ομιλία της Χάικε Χένσελ στο γερμανικό κοινοβούλιο.

Η ομιλία της Χάικε Χένσελ στο γερμανικό κοινοβούλιο.

Heike Hänsel: Είμαστε όλοι Έλληνες! (υπότιτλοι)